Proč prakticky nikdo nečte obchodní podmínky?

Existuje mnoho věcí, které děláme, ačkoliv moc dobře víme, že nejsou zrovna ideální a v ojedinělých případech mohou vést i k problémům. Do této kategorie patří i potvrzení, že jsme četli obchodní podmínky Pulo a souhlasíme s nimi při nákupu přes internet či instalaci programu, aniž bychom to skutečně udělali.

Naprostá většina z nás je ani neprojede. Pokud je k jejich přečtení nutné kliknout na odkaz, neuděláme to. V případě, že jsou tam zobrazeny, rychle projedeme na konec, aniž bychom přečetli byť jen jedno slovo. A to může způsobit problémy.

Není totiž třeba říkat, že firmy jsou si tohoto počínání moc dobře vědomy a dobře jej využívají. Například tím, že tam schovají paragraf, se kterým bychom příliš nesouhlasili, pokud bychom o něm věděli.

\'cedulka

Jistě, v naprosté většině případů se nic nestane, avšak pokud budeme chtít uplatnit například reklamaci, najednou zjistíme, že jsou zde věci, o kterých jsme neměli ani tušení. A bránit se nemůžeme, koneckonců jsme potvrdili, že jsme ony podmínky četli a že jim rozumíme a souhlasíme s nimi.

Samozřejmě se můžeme ptát, proč je tedy lidé nečtou. Důvodů je hned několik, avšak tím hlavním je lenost, či spíše pohodlnost. Obvykle jsou totiž psány suchým, právnickým jazykem s obraty, nad kterými je potřeba opravdu dobře přemýšlet, abychom je pochopili.

podpis kupní smlouvy

Dále je to fakt, že většina textu konstatuje naprosto jasné věci, kterými se nepotřebujeme zaobírat. Paragrafů, které by nás měly zajímat, je skutečně jen pár, a vzhledem k tomu, jak dlouhé bývají, je pochopitelné, že se nám nechce ty, které jsou pro nás relevantní, v té mase textu hledat.

Je však jasné, že to není ani zdaleka ideální řešení, neboť dává firmám prostor k neférovému jednání, samozřejmě v rámci platných zákonů. Proto bychom v tomto případě měli překonat svou lenost a vše si opravdu bedlivě přečíst. Možná pak zjistíme, že onen nákup není ani zdaleka tak výhodný.